Zo zorg je ervoor dat jouw content wel gelezen wordt
Door Martijn de Ruijter

Zo zorg je ervoor dat jouw content wel gelezen wordt

Je kent ze vast wel, van die websites waarbij alle elementen en teksten op elkaar gepropt zitten. Maar als je zo overrompeld wordt door al die drukte en chaos... Zie en lees je dan ook alles?

Rust, Reinheid en Regelmaat

Vroeger was het gebruikelijk om zoveel mogelijk elementen boven de ‘fold' te hebben, want men was niet gewend om veel te scrollen. Tegenwoordig is het scrollen/swipen niet meer weg te denken en dit komt natuurlijk vooral door de social media platformen.

Rust, Reinheid en Regelmaat. De drie R'en die vaak genoemd worden als het gaat om opvoeding. Maar ook in het ontwerpen van je website zouden deze uitgangspunten voorop moeten staan. Het is belangrijk om de verschillende elementen te laten ademen. Dit doe je door genoeg witruimte te gebruiken. Hiermee creëer je rust en is het gemakkelijker voor de gebruiker om de website in zich op te nemen.

Hetzelfde geldt voor de leesbaarheid van je teksten. Het leest fijner als de tekstgrootte en regelafstand wat ruimer zijn. Vooral op een mobiel maakt dit een groot verschil. Het meest voorkomende probleem is dat de tekst niet voldoende ruimte heeft om te ademen, waardoor het ontwerp rommelig en moeilijk leesbaar is. Maar zit er juist teveel ruimte tussen de letters, dan vormt de tekst geen geheel en raak je afgeleid van de boodschap. De kunst is dus om hier een goede middenweg in te vinden.


“Witruimte is een essentieel onderdeel van je ontwerp, omdat het een belangrijke rol speelt aan de algemene leesbaarheid en samenstelling van een ontwerp.”

De voordelen van witruimte

  • Het vergroot de leesbaarheid van grote tekstblokken
  • Geeft meer aandacht aan elementen zoals ‘Call to action’, zoekbalken en navigatie
  • Creëert een gevoel van harmonie en verfijning
  • Het navigeert je gebruikers door het ontwerp op een logische manier
  • Het geeft je ontwerp een fris en luxe gevoel

Ruimte wordt niet alleen in websites geassocieerd met kwaliteit. Dit zie je ook bijvoorbeeld in winkels terugkomen. De meer luxere winkels zijn veel ruimer opgezet ten opzichte van ‘gewone’ winkels. De foto bovenaan dit blog laat het verschil gelijk zien.

Wat witruimte toevoegt aan je ontwerp

  • Het legt de nadruk op je elementen
  • Je bepaalt de hiërarchie
  • Het vergroot de leesbaarheid
  • Het geeft structuur aan de inhoud
  • Je creëert meer sfeer en dynamiek in het ontwerp

Microspace

Je ontwerp ruim opzetten en je elementen ruimte geven is dus erg belangrijk. Niet alleen de ruimte óm het element is bepalend, juist ook de indeling van de ruimte ín het element. We spreken dan van Microspace. Microspace is de witruimte binnen zo'n onderdeel van je ontwerp. Het afstemmen van deze ruimte binnen de kleinste onderdelen zorgt ervoor dat deze elementen meer opvallen. Daarnaast geeft het de gebruiker een georganiseerd gevoel.



Conclusie

Overrompel je klanten niet met een overvolle website waarbij elk stukje opgevuld is met content. Creëer rust, bepaal je hiërarchie en let vooral op hoe je de teksten samenstelt. Uit A/B testen is gebleken dat men er niet van houdt om lange stukken tekst te moeten lezen en naar schreeuwende ‘Call to actions’ te moeten kijken.


"White space is to be regarded as an active element,
not a passive background"
- Jan Tschichold -

Zit jij met jouw bedrijf op socialmedia?

Bekijk bericht