Typografie op je website. De do’s & don’ts
Door Martijn de Ruijter

Typografie op je website. De do’s & don’ts

Het doel van je website is dat je de boodschap goed en duidelijk overbrengt bij de gebruiker. Communicatie speelt hierbij een grote rol en de meest voorkomende manier is via tekst. Goed geschreven tekst lees je gemakkelijk weg, terwijl slecht geschreven tekst je klanten kan afschrikken. Aan de hand van een paar voorbeelden laat ik zien hoe je goed een boodschap kan overbrengen en hoe juist niet.

Lettertypes

Het gebruik van lettertypes kan je website maken of breken. Probeer het aantal verschillende lettertypes te minimaliseren tot twee. Wanneer je teveel lettertypes gebruikt raak je afgeleid van de boodschap, omdat je website erg rommelig en niet professioneel overkomt.

Gebruik je twee lettertypes, pas dit dan in de gehele website toe (consistent zijn is erg belangrijk) en je creëert er rust en regelmaat mee. Zorg er ook voor dat ze goed bij elkaar passen door rekening te houden met gelijkwaardige diktes en breedtes.

Leesbaarheid

Door het juiste aantal tekens op een regel tekst te gebruiken creëer je een goede leesbare tekst. Is een regel te kort dan moet je te vaak met je ogen heen en weer waardoor je minder gefocust blijft. Is een regel te lang dan raakt een lezer afgeleid aan het feit dat een lezer moeite heeft om met de juiste volgende regel te beginnen. De ideale lengte voor een regel is tussen de 50 en 60 tekens.

Gebruik ook een lettertype die je kan gebruiken in verschillende formaten. Een gebruiker kan je website op verschillende devices benaderen waardoor je tekst ook in verschillende formaten te lezen is. Het zou jammer zijn dat je tekst op een klein scherm moeilijk te lezen is terwijl het op een desktop super mooi overkomt. Vooral handgeschreven lettertypes zijn moeilijk te lezen op een klein scherm.

In mijn vorige blog heb ik het over de combinatie van tekstgrootte en regelafstand gehad wat erg belangrijk is voor de leesbaarheid van je tekst. Dit is iets waar je altijd rekening mee moet houden. Daarbij komt ook dat een lettertype goed te onderscheiden letters dient te hebben, dit geldt vooral voor de i en l. Het wil nog wel eens voorkomen dat deze letters zo op elkaar lijken waardoor je de tekst niet goed kan lezen. De ruimte tussen de letters kan speelt ook een belangrijke rol. De letters r, n en m zijn moeilijk te onderscheiden wanneer ze teveel op elkaar staan

Het is erg verleidelijk om je tekst niet alleen maar op een witte achtergrond te plaatsen. Het kan je boodschap versterken, maar let er wel op dat het contrast tussen de achtergrondkleur en de kleur van je tekst groot genoeg is. Het oog is bij ieder mens verschillend, de één zal een tekst beter kunnen lezen op een bepaalde achtergrondkleur dan de ander.

Houd er dus rekening mee met mensen die kleurenblind zijn. Wil je bijv. in een contactformulier aangeven dat bepaalde velden verplicht zijn? Geef dit dan aan met een * i.p.v. dat je zegt dat alle groene velden verplicht zijn. 8% van de mannen is kleurenblind en de kleuren groen, rood en zwart zijn erg lastig te onderscheiden.

Kortom: Het gebruik van typografie kan je website maken of breken.


"The empty spaces are the most important aspect of a typeface.
- Adrian Frutiger -

Geen responsive website? Dan hoor je er tegenwoordig niet meer bij!

Bekijk bericht