Het compromis van minder irritante advertenties
Door Simon Verwaard

Het compromis van minder irritante advertenties

Advertenties zijn de aflopen jaren essentieel geworden voor de inkomsten van veel mensen en bedrijven op internet. Omdat mensen die regelmatig internet gebruiken daardoor al snel "banner-blindheid" ontwikkelden, zijn de advertenties groter, opvallender en irritanter geworden. Om voldoende in het oog te springen, vullen advertenties soms alle ongebruikte ruimtes op een website, of zelfs schermvullend over de hele pagina.

Dit heeft, niet geheel onverwacht, juist een heel negatief effect, namelijk dat steeds meer mensen ad-blockers gebruiken om weer normaal gebruik te kunnen maken van het internet. Hierdoor valt dus een deel van de advertentie-inkomsten weg. Om erger te voorkomen hebben heel wat bedrijven, waaronder Facebook en Google, de handen ineen geslagen in de Coalition for Better Ads. Deze coalitie heeft richtlijnen opgesteld waaraan advertenties aan moeten voldoen om goedgekeurd te worden.

Google heeft eergisteren aangekondigd dat ze vanaf begin 2018 deze richtlijnen ook gaan toepassen op advertenties binnen Google Chrome. Vanaf dat moment zullen reclamevideo's met geluid, pop-ups, fullscreen rollover-reclame en grote advertenties verleden tijd zijn als je deze browser gebruikt. Dat is toch een aangename vooruitgang!

​Efficiënt data versturen voor een optimale gebruikerservaring

Bekijk bericht

Geen responsive website? Dan hoor je er tegenwoordig niet meer bij!

Bekijk bericht