
Websites worden alsmaar dynamischer. Je krijgt op subtiele manieren feedback, je aandacht wordt getriggerd door een kleine animatie en alles in de website is zo vanzelfsprekend. Maar is dit wel zo vanzelfsprekend? Als webdesigner is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat de gebruiker op een duidelijke en gebruiksvriendelijke manier door je applicatie of website geloodst wordt (user experience). Met gebruik van micro-interacties en -animaties kunnen we deze ervaring vergroten. Aan de hand van deze blog laat ik je zien wat het is en wat je ermee kan. Wat zijn micro-interacties en -animatiesMicro-interacties zijn subtiele bewegingen in een website die...

Het doel van je website is dat je de boodschap goed en duidelijk overbrengt bij de gebruiker. Communicatie speelt hierbij een grote rol en de meest voorkomende manier is via tekst. Goed geschreven tekst lees je gemakkelijk weg, terwijl slecht geschreven tekst je klanten kan afschrikken. Aan de hand van een paar voorbeelden laat ik zien hoe je goed een boodschap kan overbrengen en hoe juist niet. LettertypesHet gebruik van lettertypes kan je website maken of breken. Probeer het aantal verschillende lettertypes te minimaliseren tot twee. Wanneer je teveel lettertypes gebruikt raak je afgeleid van de boodschap, omdat je website...

Wanneer we een webapp ontwikkelen voor een klant, willen we hen een zo soepel mogelijke gebruikservaring bieden. Een belangrijk onderdeel daarvan is de snelheid. Er is een aantal mogelijkheden om daar invloed op uit te oefenen. Deze blog richt zich met name op de data die verstuurd wordt naar de bezoeker van de website. Wanneer je een pagina bezoekt, vraagt je webbrowser (bijv. Chrome of Firefox) om informatie (de technische term daarvoor is ‘request’) van de server. Die reageert met een zogenaamde ‘response’ waarin afbeeldingen, scripts, opmaak en de pagina zelf teruggestuurd worden. De browser stelt de informatie samen en...

Advertenties zijn de aflopen jaren essentieel geworden voor de inkomsten van veel mensen en bedrijven op internet. Omdat mensen die regelmatig internet gebruiken daardoor al snel "banner-blindheid" ontwikkelden, zijn de advertenties groter, opvallender en irritanter geworden. Om voldoende in het oog te springen, vullen advertenties soms alle ongebruikte ruimtes op een website, of zelfs schermvullend over de hele pagina. Dit heeft, niet geheel onverwacht, juist een heel negatief effect, namelijk dat steeds meer mensen ad-blockers gebruiken om weer normaal gebruik te kunnen maken van het internet. Hierdoor valt dus een deel van de advertentie-inkomsten weg. Om erger te voorkomen hebben...

Je kent ze vast wel, van die websites waarbij alle elementen en teksten op elkaar gepropt zitten. Maar als je zo overrompeld wordt door al die drukte en chaos... Zie en lees je dan ook alles?Rust, Reinheid en RegelmaatVroeger was het gebruikelijk om zoveel mogelijk elementen boven de ‘fold' te hebben, want men was niet gewend om veel te scrollen. Tegenwoordig is het scrollen/swipen niet meer weg te denken en dit komt natuurlijk vooral door de social media platformen.Rust, Reinheid en Regelmaat. De drie R'en die vaak genoemd worden als het gaat om opvoeding. Maar ook in het ontwerpen van...

E-mail is een van de belangrijkste communicatiemiddelen ter wereld. Omdat de berichten over via het internet (oftewel via computers van ISP's en andere bedrijven) worden verstuurd, is veiligheid essentieel om de communicatie te beschermen tegen nieuwsgierige ogen. Maar degenen die e-mail via Google gebruiken, kennen wellicht de onderstaande markering boven een e-mailbericht:Er zijn nog steeds bedrijven die e-mails (bijvoorbeeld met facturen) versturen over een onbeveiligde verbinding. Niet beseffende dat ze het een kwaadwillende wel erg gemakkelijk maken om deze berichten in te zien of zelfs te wijzigen (denk aan een bankrekeningnummer).Verder zijn er natuurlijk nog wat andere manieren om e-mailverkeer...

Bij programmeren voor het web komen vele technologieën om de hoek kijken. De backend van webapplicaties zijn vaak in php geschreven en wordt steeds complexer, maar ook de frontend heeft tegenwoordig veel gecompliceerde eisen en dus moet er ook daar veel uitgerekend worden. We bekijken een belangrijke trend: duidelijk gebruik van types in code.Bij programmeren gaat het om het beheren van data: (tijdelijk) opslaan ervan en het manipuleren. Bijvoorbeeld uit een database alle blogposts in het geheugen zetten, alle posts met een bepaalde auteur eruit filteren[1] en het resultaat tonen aan de gebruiker. Het goed omgaan met die data is...

Het woord app is de afgelopen jaren flink ingeburgerd in onze samenleving. Het is een afgeleide van applicatie en inmiddels zelfs opgenomen in de Van Dale.Maar het is een breed begrip en we merken dat het soms ook voor verwarring zorgt. Tijd voor opheldering. In ons vakgebied zijn er grofweg twee soorten apps te onderscheiden: Native apps en web apps.Een native app installeer je direct op je smartphone. Vaak werkt een dergelijke app ook zonder dat je verbonden met internet afhankelijk van de aard van de app. Veel apps vragen bij installatie ook om toegang tot bijvoorbeeld contacten of gegevens...

Afgelopen dinsdag werd openbaar gemaakt dat een onderzoeksteam bij Google een probleem had ontdekt in de systemen van Cloudflare. Daarbij was het onder specifieke omstandigheden mogelijk dat eventueel gevoelige gegevens onbedoeld toch te bereiken waren voor kwaadwillenden. Cloudflare heeft uitgebreid beschreven hoe het probleem kon ontstaan en hoe het verholpen is. Deze openheid is zeer te prijzen en geeft een inkijkje in het bedrijf. Binnen een uur nadat het probleem werd gemeld is passende actie ondernomen, en binnen 7 uur is het probleem verholpen. Daar kunnen sommige mondiale techbedrijven nog een puntje aan zuigen. Voor onze klanten maken we op...

Een heel belangrijk onderdeel van het realiseren van webapplicaties is testen. Testen kan op verschillende manieren plaatsvinden, maar in dit bericht wil ik het specifiek hebben over automatisch testen. Tijdens het ontwikkelen van je website of -applicatie zijn wij constant aan het uitproberen of de code die we geschreven hebben daadwerkelijk doet wat we willen. Maar dat is niet wat geautomatiseerd testen echt is. Met geautomatiseerd testen kunnen we met één druk op de knop een hele website (of een gedeelte daarvan) controleren op fouten en ongewenst gedrag. En dat zo vaak als we willen. Dit is vooral handig om...

Als je een crowdfundingcampagne start en je haalt binnen een week je doel van 200.000 dollar dan weet je dat je goed bezig bent. Dat overkwam het in Noordwijk gevestigde ruimtevaartbedrijf ATG Europe toen zij kwamen met Outernet en de bijbehorende ontvanger, de Lantern. Het alternatief voor internet op afgelegen of politiek moeilijke plaatsen.De Lantern werkt met behulp van zonnecellen. Het apparaat ontvangt continu data van een aantal satellieten en slaat deze op in de Lantern. Als er vervolgens verbinding wordt gemaakt met de wifi van de Lantern kan alles wat in de Lantern is opgeslagen worden bekeken.“A Tiny Satellite...

Webeau heeft de technische realisatie van Schoolquest verzorgd. Hieronder het persbericht zoals te vinden op schoolquest.nl.Ede, 7 november 2014 - De recent doorgevoerde Wet Passend Onderwijs en bijbehorende zorgplicht voor scholen heeft de vraag naar innovatieve onderwijsproducten versterkt. Met de lancering van de nieuwe Passend Onderwijs module biedt SchoolQuest een veelgevraagde oplossing om docenten online lesmateriaal te laten maken en te delen.De Passend Onderwijs module van SchoolQuest stelt scholen in staat de nieuwe wetgeving beter te integreren in het huidige onderwijsbeleid en biedt tevens een antwoord op de zeer actuele vraag van D66-kamerlid Paul van Meenen om ‘minder afhankelijk te...

Een website met een mooi ontwerp kan al gauw heel wat afbeeldingen bevatten. Hoe meer afbeeldingen, hoe langer het duurt voor de pagina is geladen. Je wilt natuurlijk niet dat bezoekers hun aandacht verliezen doordat ze tegen ladende afbeeldingen aan kijken. Iedereen kent ze haast wel, de lijn voor lijn ladende JPEG's. Toch is er met een minieme aanpassing op dit punt een hoop winst te behalen. Een JPEG is namelijk op twee manieren op te slaan: als baseline of als progressive JPEG. De baseline variant is degene die lijn voor lijn laadt, terwijl de progressive JPEG direct een volledige,...

Een lange rij voor de kassa, in de file staan of een trein met vertraging. Wachten, de meeste mensen houden er niet van. Dat geldt ook voor langzame websites, bezoekers gaan daar doorgaans niet op zitten wachten. Er zijn immers voldoende soortgelijke websites die een betere gebruikerservaring bieden. Een gemiste kans en nog erger, een gemiste klant.Een paar feitenAmazon kwam er na onderzoek achter dat een 0,1 seconden langere laadtijd resulteerde in 1% minder omzet;40% verlaat een website als het laden langer dan 3 seconden duurt;De gemiddelde verwachting is dat een website binnen 2 seconden geladen is;Op een langzame website...

De veel besproken bril is vanaf nu niet meer alleen in Amerika te koop maar ook verkrijgbaar in het Verenigd Koninkrijk. De kans dat je binnenkort in Nederland iemand met een Google Glass ziet lopen wordt daarmee ook een stuk groter.De prijs voor de interactieve bril is 1250 euro dat is meer dan 100 euro duurder dan in Amerika. Als je een Glass wil aanschaffen kan je echter beter wachten tot een grotere marktintroductie. De verwachtiging is dat de prijs van de bril dan enkele honderen euro's zal dalen.Meer informatie over de Google Glass vind je op google.com/glass.

Dat de content op een website van groot belang is lijkt bij de meeste mensen wel bekend te zijn. Veel bedrijven houden een blog bij om zo hun website te voorzien van content en potentiële klanten te informeren en overtuigen. Vreemd genoeg lijkt het bij webwinkels nog niet helemaal door te dringen. Waarschijnlijk mede doordat het tijdsintensief is om al je producten van goede content te voorzien.Toch is het zeker de moeite waard. Het heeft namelijk grote invloed op je conversie. Hieronder enkele tips voor goede productteksten.Schrijf voor je doelgroep, denk na over de gewenste ‘tone of voice’. Schrijf je...

De Bijenkorf introduceert als eerste in Nederland een virtuele paskamer. Klanten kunnen door middel van 3D techniek virtueel kleding passen en hoeven dus niet meer fysiek de kleren aan te trekken. In de virtuele paskamer zie je jezelf op een groot scherm en met behulp van bewegingen in de lucht kan je het scherm bedienen. Het is ook mogelijk om je virtuele outfit direct te delen met je vrienden via social media. Het systeem is gebaseerd op de Kinect-technologie van Microsoft.